LEDER: Et spørgsmål om sundhed og dannelse

De fleste husker nok seksualundervisningen i folkeskolen som småforfjamskede lærere, der viste, hvordan et kondom sættes på et kosteskaft. Enkelte var dog rigtig dygtige, og andre inviterede en seksualunderviser på besøg, som kunne fortælle om både krop, køn og kærlighed uden at rødme.

For børn og unge er det vigtigt at få et naturligt forhold til normer og idealer for køn, krop og seksualitet, så de senere får lettere ved at forholde sig kritisk til både deres egen og andres sundhed, trivsel og rettigheder. Seksualundervisning er med andre ord en vigtig faktor i den enkeltes sociale dannelse.

Når synet mangler, går mange ting forbi ens opmærksomhed. Andre børn og unge observerer helt naturligt kammeraternes fysiske forskelligheder og ageren over for hinanden, mens man selv har svært ved at lære med synet og f.eks. se, om ham eller hende den søde blinker til én i frikvarteret.

Derfor er det ekstra vigtigt for børn og unge med synsnedsættelse, at seksualundervisningen er tilpasset, så de også kan deltage på lige vilkår og få samme udbytte som alle andre. Der findes imidlertid hverken nationale standarder eller målrettet seksualundervisningsmateriale til børn og unge med synshandicap. IBOS har ansat en seksualvejleder, men det er ikke obligatorisk, at grundskolerne rekvirerer hjælp herfra, og på specialskoler er seksualundervisning slet ikke obligatorisk.

Det så LFBS ellers gerne var tilfældet. Så i denne udgave af Øjensynligt dykker vi derfor ned i emnet seksualundervisning målrettet børn og unge med synsnedsættelse.

Thomas Sonne Jensen
formand, LFBS

Mød os online

304FansLike

OM FORFATTEREN

Thomas Sonne Jensen
Thomas Sonne Jensen
Thomas er formand for LFBS og far til Gustav på 13 år, som er født med Grøn Stær og Aniridi, hvorfor han har et nedsat syn under blindegrænsen. Thomas er medlem af Handicaprådet i Middelfart Kommune og arbejder desuden som selvstændig inden for IT og Marketing Automation.