IBOS og Københavns Universitet undersøger med BlindTech, hvornår Google, Siri eller Alexa hjælper synshandicappede i hverdagen, og hvornår digitale assistenter er for bøvlede.

Af Birgit Christensen, leder af IBOS’ Hjælpemiddeludstilling, bragt i Øjensynligt 2021, nr. 2

”Hvad er klokken?” eller ”Hvor er jeg?” kunne man spørge sin digitale assistent om, og nogle gange få gode svar. Andre gange ville det være lettere selv at finde ud af.

Nu er IBOS og Københavns Universitet i gang med at undersøge, hvornår digitale assistenter baseret på kunstig intelligens egentlig er brugbare for blinde og svagsynede. Det sker i det treårige forskningsprojekt BlindTech med støtte fra VELUX FONDEN.

Den lille hjælper
Google har en af samme navn, Apples er Siri og hos Amazon hedder den digitale assistent Alexa. Det er teknologier bygget ind i smarthøjttalere eller telefoner med den ambition at gøre hverdagen lettere.

Digitale assistenter kan f.eks. automatisere rutiner via små programmerbare sekvenser, der går i gang, når en sensor registrerer bevægelse. De kan starte noget bestemt musik på et specifikt tidspunkt eller på opfordring fra en stemmebesked tænde fjernsynet, tjekke aftaler i kalenderen eller søge på noget nettet. Det kan være praktisk og tidsbesparende, når man har en synsnedsættelse, fordi det kræver mange tryk eller tast selv at slå selv meget simple ting op på nettet.

Undervisningsmateriale på vej
Al brug i praksis er blevet videodokumenteret og analyseret i detaljer. På den måde kan vi opdage selv meget små men afgørende detaljer i mødet mellem bruger og teknologi for at udpege, hvad der fører til succes eller fiasko.

Næste skridt er nu at udvikle et undervisnings- og instruktionsmateriale til landets synskonsulenter. Det bliver ikke målrettet en enkelt teknologi, app eller apparat, for der er alt for mange produkter på markedet, som udvikler sig så hurtigt, at materialet hurtigt ville blive forældet. Ambitionen er derimod at lave et materiale, der sikrer, at man kommer godt i gang med at bruge digitale assistenter i relevante sammenhænge

Undervisningsmaterialet bliver udviklet bl.a. i en workshop med praktikere, der ser på de foreløbige resultater fra videooptagelserne og sætter synsprofessionelles instruktionserfaringer i spil.

BlindTech-projektet forventes færdig i slutningen af 2022.