Parasport Danmark anbefaler, at du overvejer, om dit barn skal vælge en individuel sport eller holdsport? Hvor lang transporttid kan fungere for familien? Hvilken idræt dyrker barnets venner? Hvad er ambitionerne, og hvilke muligheder er der evt. for at konkurrere mod andre?

Bragt i Øjensynligt nr. 3, 2018

Parasport Danmark står altid klar til at være sparringspartner om idrætsmuligheder og valg. Vi kan rådgive og vejlede om muligheder i den lokale klub, muligheder for at blive inkluderet på et hold. Hvis jeres barn allerede går til idræt, kan Parasport Danmark vejlede i, hvad der skal til for at barnet kan udvikle sig og bevare motivationen.

Projekt Superleder kan desuden hjælpe med at finde og finansiere en støtteperson for børn og unge under 18 år. Støttepersonen kan guide og være med til at skabe overblik, så idrætsoplevelsen bliver god og tryg.
I kontakter os ved at beskrive jeres ønsker og udfylde kontaktoplysninger på www.komigangmedparasport.dk

1: JUDO
Judo er en japansk kampsport med kasteteknikker, stående og liggende kamp. Man kan deltage i konkurrencer eller træne sig op til forskellige bæltegrader. Judo styrker smidighed og balance og træner reaktionsevne og faldteknikker. Judo dyrkes på lige fod med seende, hvor man træner de samme teknikker.

2: GOALBALL
En fantastisk holdsport hvor alle spillere har bind for øjnene. Der er tre på hvert hold, som skal få en bold med klokker ned bag modstanderens baglinje. Spillerne ligger på gulvet for at parere modstanderens bold og forhindre deres mål. Goalball styrker samspillet og kommunikationsevner, træner hele kroppen og skærper reaktionsevnen.

3: SVØMNING
Uden fuldt syn kan svømmetag læres ved at få demonstreret, hvordan arme og ben bevæger sig korrekt, og huske antallet af armtag pr. bane for at undgå at svømme ind i kanten. Projekt Superleder kan også hjælpe med en støtteperson i vandet. Svømning er godt for balancen og giver motion til hele kroppen.

4: LØB OG ATLETIK
Atletikdiscipliner som løb, kast og spring kan dyrkes af synshandicappede. Løb er især populært, fordi man kan bruge en seende løbemakker til at holde kursen ved at være forbundet med et kort reb. Det er let at finde en løbemakker. Løb styrker balance og koncentration, smidighed og kondition.

5: GYMNASTIK
Motionsgymnastik kan dyrkes af alle. Træning indeholder typisk faste øvelser, som gør det forudsigeligt for synshandicappede. Gymnastik styrker kondition, smidighed og orienteringsevne.

6: RIDNING
Ridning kan dyrkes af alle, og de fleste klubber har handicapridning. Der afholdes handicapstævner i dressur, hvor blinde og svagsynede får hjælp af en seende opråber eller et lydfyr, som angiver banens størrelse og retningen man skal ride. Ridning styrker muskler i ryg, ben og mave og forbedrer balance og koordination.

7: SKYDNING
Elektronskydning foregår med luftgevær. Man bruger et specielt sigte, der søger efter et kraftigt lys på skiven og omsætter lysintensiteten til lyd i skyttens hovedtelefoner. Elektronskydning skærper koncentrationen og orienteringsevnen.

8: SKI
Synshandicappede dyrker typisk langrend og orienterer sig via sporet eller en ledsager. Det styrker balance og giver motion i frisk luft.

9: SHOWDOWN
Alle kan spille showdown, der er en slags bordtennis. Deltagerne bærer sorte stofbriller, og bordet har en bande, som afgrænser bolden, der giver lyd fra sig. I begge ender af bordet er der en mållomme, som bolden skal ramme for at få point. Showdown er teknisk krævende, styrker motorik og hurtighed og opbygger koncentration og orienteringsevne.