På Blindecenter Bredegaard i Nordsjælland taler omgivelserne helt bogstaveligt til beboerne. En gratis app giver synshandicappede svar, så de kan færdes frit uden at spørge andre om hjælp.

Af Maria Kümmel Nielsen, kommunikations- og HR-medarbejder, Blindecenter Bredegaard, bragt i Øjensynligt nr. 3, 2018

”Toilet på højre hånd”. Sådan kunne det lyde fra telefonen, når man går rundt på Blindecenter Bredegaard i Fredensborg og har downloadet den gratis app Blinfo.

Blinfo er en teknologi, som via små sendere kaldet beacons sat op rundt om i omgivelserne udsender bluetooth-signaler, så brugeren får tekstbeskeder med stedspecifik information ind på sin mobiltelefon, hvorefter VoiceOver-funktionen læser indholdet højt. Bredegaard har sammen med Blinfo-producenten Social Digital videreudviklet funktionen specifikt til deres eget sted i samarbejde med beboerne, og siden 2016 har de brugt Blinfo som det første botilbud i verden.

”Blinfo virker som talende skilte og gør omgivelserne mere tilgængelige ved at kommunikere det, som seende ser med øjnene. Når du træder ind i vores administrationsbygning får du f.eks. at vide, hvor toilettet er, og hvor hjernestarteren hænger,” forklarer Heidi Stener Larsen, der er konsulent på Bredegaard med ansvar for IT og velfærdsteknologi.

Udviklet af brugerne selv
Beboere og brugere på Blindecenter Bredegaard har fra dag ét været med til at udvikle Blinfo på Bredegaard. Netop den høje grad af brugerinddragelse var en af årsagerne til, at app’en i 2018 blev nomineret til Digitaliseringsprisen i kategorien innovation.

”Blinfos superbrugere er overvejende yngre mennesker, der er vokset op med en mobiltelefon i hånden. De er nysgerrige og villige til at prøve ny teknologi, som kan lette deres hverdag og øge deres selvstændighed. Det giver god mening så tidligt som muligt at involvere dem, der skal bruge løsningen, for kun de ved, hvilken information, de har brug for,” siger Heidi Stener Larsen.

Ny viden om 7-Eleven
Blindecenter Bredegaard er nu sammen med Fredensborg Kommune i gang med at udbrede app’en Blinfo til lokalsamfundet med økonomisk støtte fra Jascha-fonden og kommunens Handicapråd.

”I første omgang har vi kortlagt ruter fra Bredegaard til den nærmeste tankstation og til togstationen. Beboerne på Bredegaard vil f.eks. gerne gå på småindkøb i 7-Eleven på tanken, de vil gerne have information om tilbud i de lokale butikker, og de vil gerne vide hvor de kan betale med MobilePay,” siger Heidi Stener Larsen.

En af dem er Tanja Maj Gylche fra superbrugergruppen på Bredegaard. Blinfo betød f.eks. at hun blev dybt overrasket over, at 7-Eleven er et mindre supermarked, som også har et stort udvalg af færdiglavet mad.

”Det anede jeg simpelthen ikke! Jeg troede kun, at man kunne købe benzin og sprinklervæske og den slags,” griner Tanja Maj Gylche, der før hun brugte Blinfo var 100 procent afhængig af en ledsager eller personalet, hvis hun skulle have informationer om sine omgivelser. Når Blinfo bliver taget i brug i lokalmiljøet omkring Bredegaard, vil hun derimod selv kunne finde rundt i butikken.

Flere planer for fremtiden
Blinfo bliver i dag brugt som teknologi f.eks. i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup, på Vendsyssel Ny Teater og hos Hjørring Borgerservice. På Bredegaard ser man dog et endnu større udviklingspotentiale i Blinfo.

”Vi kunne rigtig godt tænke os at udskifte den nuværende batteriløsning, så den fremover bliver opladet af solcelleenergi. Det kunne også være spændende at give brugerne mulighed for at tilpasse Blinfo-appen mere individuelt, så de kun modtager beskeder, de selv er interesserede i. F.eks. hvis man går ned ad en gågade, skulle man kunne vælge hvilke butikker, man vil have information fra,” siger Heidi Stener Larsen.

Det kunne også være oplagt at kombinere Blinfo med et navigationsværktøj, så brugerne ikke kun får at vide, hvad der findes i omgivelserne, men også får hjælp til at navigere rundt. App’en er afhængig af, at mennesker indtaster beskeder i et internetbaseret IT-system, og det er Blinfos svage led.

”Vi er i gang med at gøre indtastningen af beskeder til et tilbud under vores beskyttede beskæftigelse og en opgave for de kommende receptionister i vores administration. Der er flere beboere og brugere, som både kan og vil give sig i kast med det. Drømmen er at gøre Blinfo uafhængigt af personale og båret udelukkende af brugernes egne behov,” siger Heidi Stener Larsen.